New Orleans till Uppsala

Posted on November 1, 2009

0


Jag försöker hålla mig strikt till min energimix men ibland blir det små avvikelser. För 35 år sedan var jag i New Orleans tillsammans med min flickvän, nu min fru, och vi hade där en oförglömlig kväll. Jag hade varit med på en konferens i Nashville och på väg till forskningslaboratoriet Los Alamos stannade vi över helgen i New Orleans. Vi kom till hotellet i de franska kvarteren på eftermiddagen och på kvällen skulle vi naturligtvis lyssna på jazz. I receptionen berättade man att Preservation Hall låg två kvarter bort och att man skulle öppna om en kvart.

Vi letade oss fram till lokalen och en oansenlig skylt i form av ett fodral till en trombon förklarade att vi var framme. På dörren satt en lapp som förkunnade att man skulle börja spela kl 7 PM och då 10 minuter innan man öppnade var vi några stycken som väntade på att få komma in. Vi betalade en dollar och med förundran såg vi att lokalen hade inga vanliga bänkar utan trälådor för några varor (socker?) som var vända upp och ner och några kuddar gjorde det lite mjukare att sitta.

Sedan intog Sweet Emma och hennes gamla polare i Preservation Hall Jazz Band scenen och vi fick uppleva en jazzkväll som vi aldrig kommer att glömma (skivan som vi köpte). Det var dock inte Emanuel Sayles som spelade banjo utan Narvin Kimball. Då vi lämnade fram skivan och en pennan, En Ballograf med hällristningar på, sa han, ”jag ser att ni är från Sverige för en lika dan penna fick jag av er kung då jag spelade för honom i Stockholm”.

Igår lördag intog dagens uppsättning av Preservation Hall Jazz Band Musiken hus Uppsala och en packad konsertsal fick njuta av traditionell jazz med den klassiska sättningen piano, trumpet, klarinett, trombon, trummor och ståbas. Jag saknade banjon men det finns kanske för få som spelar det idag. Det var en fantastisk stämning och som ni förstår kom ungdomsminnen tillbaka. Då man studerade publiken insåg man att det förmodligen är min generation som tycker om traditionell jazz, men det fanns några ungdomar som rycktes med av musiken och jag hoppas att jazzen även i framtiden skall leva kvar utanför New Orleans


Ungdomsminne: Skeppare på Mississippifloden 1974(jag har skepparexamen).

Posted in: Dagsaktuellt