Asia Oil & Gas Conference 2008

Posted on June 6, 2008

1


The high price of oil is causing ever greater problems for the aviation industry. The fact that fuel costs make up 30-40% of total costs in the industry means that the high price of aviation fuel is making it unprofitable. Right now there is an aircraft waiting at Arlanda (Stockholm’s international airport) that, later today, will take off to Malaysia and Kuala Lumpur. According to an article in Dagens industrier (Industry Today – a Swedish newspaper) from 30 May with the title “Crisis For Aviation Worsens?” this aircraft will take on board fuel worth 800,000 Swedish crowns (~US$134,000), according to the current price in Amsterdam. The aircraft will take approximately 300 passengers so the cost of fuel per person will be 2700 Swedish crowns (US$450, there are always some empty seats). My return economy class ticket cost 7768 crowns (US$1305), i.e. 70% of the cost of the ticket goes to cover the fuel cost. Since the fuel cost should be 30-40% of the ticket price this means that the airline will make a loss on it.

I have been invited give one of keynote addresses at the “13th Annual Asia Oil & Gas Conference 2008” in Kuala Lumpur. It is the Malaysian national oil company Petronas that is organising the conference and, according to them, this is Asia’s and one of the world’s leading conferences on oil. They anticipate over 1200 participants. It is the first time that I have been invited to one of the oil companies’ large conferences.

The day before yesterday I spoke with Colin Campbell and asked him if he had ever been invited to an oil conference organised by one of the large oil companies. He explained that they had never allowed him and Peak Oil into their grand halls. Therefore, this trip feels a little historic. All that remains is to tighten my safety belt and fly straight into the lion’s den!

(Swedish)
Högt pris på olja ger flyget allt större problem. Det faktum att bränslekostnaderna utgör 30-40 procent av kostnaderna medför att de höga priserna på flygbränsle gör att allt fler flyglinjer blir olönsamma. Just nu står det ett plan på Arlanda som senare i dag skall lyfta till Malaysia och Kuala Lumpur. Enligt en artikel i Dagens industrier, 2008-05-30, med rubriken ”Krisen för flyget allt värre”, tankar detta plan bränsle som enligt nuvarande pris i Amsterdam kostar 800000 kronor. Planet tar ca 300 passagerare och det betyder att bränslekostnaden per person blir 2700 kronor (det finns alltid några tomma platser). Min biljett i ekonomiklass kostar tur och retur 7768 kronor, dvs 70 procent av biljettpriser går åt för att täcka bränslekostnaden. Eftersom bränslekostnaderna borde vara 30-40 procent av biljettpriset blir det en förlustaffär för flygbolaget.

Jag har blivit inbjuden att vara en av huvudtalarna vid ”The 13th Annual Asia Oil & Gas Conference 2008” i Kuala Lumpur. Det är det statliga oljebolaget Petronas som håller i konferensen och enligt dem är detta Asiens och en av världens ledande konferenser om oljan. Man räknar med över 1200 deltagare. Det är första gången som jag blivit inbjuden till en av oljebolagens stora konferenser.

I förrgår pratade jag med Colin Campbell och frågade om han blivit inbjuden till en oljekonferens organiserad av de stora oljebolagen och han förklarade att man aldrig släppt in honom och Peak Oil i de fina salongerna. Det känns lite historiskt så det är bara att spänna fast säkerhetsbältet och flyga rätt in i lejonens kula.

Advertisement
Posted in: Dagsaktuellt