During a few months the price of oil has been driven up to a level over $140 per barrel and we have heard speculation of future prices of $200 per barrel. However, at the end of last week the price sank by approximately 10% to a level under $130 per barrel. How should we interpret this?
Since I am a scientist rather than an economist I usually have no hard opinions on future price developments but, historically, there is usually a price increase during spring when gasoline and diesel are being prepared for summer’s holiday travels. During the summer months the price usually goes down to then increase again in September/October when preparations are being made for winter consumption. Before Christmas there is usually another little dip in the price.
The question is if this decline that we now see reflects this phenomenon or if we have reduced demand because we are deciding to leave the car at home more often. During the first five months of the year car traffic in Sweden has decreased by 1.3% and it will be interesting to see how holiday travels will be affected by the high price of gasoline. One can also see that the high price of diesel is hitting trucking hard and there will certainly be many drivers who will throw in the towel before the year is out.
International events such as the discussions in Geneva on the Iranian atomic energy programme and the end of a strike by oil workers in Brazil are other factors that can lower the price. Many economists say that $140 per barrel is a magic boundary and what we see now shows that this can, in fact, be true.
We don’t need a higher price at the moment for more and more people to understand that it is the warning bells from Peak Oil that we are hearing.
(Swedish)
Under några månader har oljepriset pressats till en nivå över $140 per fat och vi har sett spekulationer där man nämnt framtida priser på $200 per fat, men i slutet av förra veckan sjönk priset med ca 10% till en nivå under $130 per fat. Hur skall vi tolka detta?
Eftersom jag inte är ekonom utan naturvetare har jag normalt inga bestämda åsikter om framtidens prisutveckling, men historiskt brukar det vara en prisökning under våren då man förbereder bensin och diesel till sommarens semesterresor. Under sommarmånaderna brukar priset gå ner för att på nytt öka i september, oktober då man förbereder vinterns konsumtion. Framåt jul brukar det på nytt vara en liten svacka i priset.
Frågan är om den nedgång som vi nu ser beror på detta fenomen eller om vi har en minskad efterfrågan för att vi allt oftare väljer att ställa bilen där hemma. Under årets första 5 månaderna har biltrafiken i Sverige minskat med 1,3 % och det skall bli intressant att se hur våra semesterresor kommer att påverkas av det höga bensinpriset. Man ser också att det höga priset på diesel nu slår hårt mot åkerinäringen och det blir säker många åkare som får slänga in handuken innan året är slut.
Internationella faktorer som diskussionerna i Genève om det iranska kärnkraftprogrammet och en avblåst strejk i Brasilien är andra faktorer som kan påverka priset nedåt. Flera ekonomer säger att $140 per fat är en magisk gräns och det vi nu ser kan visa att det faktiskt är så.
Just nu behöver vi inte ett högre pris för att allt fler förstår att det är varningsklockorna från Peak Oil som vi hör.
Bengt Eriksson
July 20, 2008
Kjell,
Även om Sverige minskat biltrafiken med 1,3 % och kanske andra EU länder något liknande, så ökar det i t.ex Kina som bara under juni månad sålde 836,800 nya bilar.
Minskar bilåkandet blir det en ekonomisk negativ utveckling.Och om spontankörningen minskar blir det också färre spontanköp som är en stor del av ekonomin.
Den kommande veckan ger säkert en fingervisning om vart det bär hän.
orglasse
July 21, 2008
Oljepriset blir under hösten mycket högt. Vad de flesta tittar på är produktionsvolym. Kjell är en av dessa som inte förstår vad dette egentligen handlar om. Det handlar om hur mycket det egentligen finns att köpa ute på marknaden. Marknaden är något annat än den akademiska världen.
Om världen producerar som idag 86,5 miljoner fat så har detta absolut ingen som helst betydelse för de flesta av oss. Utan den stora frågan är hur mycket finns till salu där ute på marknaden till de länder som ingen egen olja har för det är en helt annan sak.
Svaret på detta är ungefär 42 miljoner fat per dygn. Resten konsumerar producenterna själva. Att vara informerad innebär att man förstår hela problematiken och detta är det få som gör. De enda som gör detta är Simmons, Kunsler och ett par till. 2005 var utbudet 44 miljoner fat. Det har minskat med 2 miljoner uder denna tid vilket har lett till den prisökning vi ser har skett.
Låt mig få förenkla det hela. Om er granne har mycket mat och äter sig mätt och din familj är hungrig så innebär inte detta att du och din familj har tillgång till den mat som dessa äger om de inte bjuder ut den på marknaden. De är mätta du är hungrig. Det är just det här som sker idag med oljan.
Utbudet minskar på marknaden. Man resonerar hela tiden om att USA förbrukar 25 % av världens olja men detta är rätt och fel. Visst förbrukar man så mycket men värre är att man köper ungefär 1/3 del av den olja som finns ute på marknaden. Detta är mycket mer allvarligt. USA behöver nästan 33 % av den olja som finns till salu. Fattar ni problematiken.
Jag bad Kjell under åren i Aspo att gå ut hårdare med sina varningar. Nu är det för sent vi är redan inne i PO, och läget denna viner och nästa år kommer att bli mycket bekymmersamt.
aleklett
July 21, 2008
Det verkar som om du Orglasse inte läst min rapport till OECD där jag just diskuterar vad som är tillgängligt för export och import. Jag tror att jag för står det ganska väl. Läs rapporten:
Peak-Oil and the Evolving Strategies of Oil Importing and Exporting Countries:
Facing the hard truth about an import decline for the OECD countries
Click to access DiscussionPaper17.pdf
cnbcsucks
July 24, 2008
Dr. Aleklett, I wish your last comment that “we don’t need a higher price at the moment for more and more people to understand that it is the warning bells from Peak Oil that we are hearing” were true. To the contrary, I believe it is more generally the case that the recent price relief is only giving “oil bears” the ammunition to dismiss peak oil again and the friskiness to come out and predict even lower prices. Here is one analyst who calls for $83-85 per barrel oil: http://www.cnbc.com//id/15840232?video=801954896&play=1
Marianne Östlund
July 29, 2008
lasse —- DU ÄGER
gaya