Welcome to China / Välkommen till Kina

Posted on August 27, 2008

1


(English will come)

Planet från Stockholm till Beijing var halvfullt och lite längre bak i planet kunde jag få fyra säten för mig själv och det var inga problem att sova några timmar. Den nya flygplatsen i Beijing är magnifik och inget krångel att komma in och genom tullen. Det märks att man satsat stort på OS.

Väl framme vid Petroleumuniversitetens hotell upplevde vi en annan konsekvens av OS, hotellet var nästan tomt. Inför OS har man uppmanats att inte ha några aktiviteter så vårt besök är ett undantag. Nu minns jag att man först försökte skjuta på vårt besök, men då jag sa att detta var den enda lämpliga tiden så gick man med på det.

Inför OS hade myndigheterna lovat att ta bort censuren på internet, men mycket fort upptäckte jag att så var inte fallet. Jag försökte öppna min blogg och det gick inte. Ett samtal till Sverige och jag fick bekräftat att det inte var några problem där. Nu får det bli mail till Michael, som översätter mina inlägg till engelska, och så får han sköta min blogg då jag är i Kina.

Jag provade också Sveriges utrikesministers blogg, och konstaterade att även Carl Bildt befinner sig på svarta listan.

 

Posted in: Dagsaktuellt