Aviation Fuels and Peak Oil / Flygbränsle och Peak Oil

Posted on September 19, 2008

0


It is obvious that the aviation industry has problems. At the moment it is Alitalia’s future that is discussed in the news. Can the company’s passengers count on a return trip when they travel out to the wider world on an Alitalia ticket?

Last autumn when the oil price began to rise we thought that it would be interesting to study how Peak Oil would affect the future production of aviation fuel. A diploma project was outlined and, at the beginning of the year we welcomed Emma to our group. Yesterday afternoon my computer peeped when the report, “Aviation Fuels and Peak Oil” landed in my inbox. Now the report will be assessed by a number of people and, when it is defended in a few week’s time, I will return to its conclusions.

One hour earlier my computer had also peeped when another email arrived. It was an invitation from IATA, the International Air Transport Association, that wondered if we were interested in discussing “Peak Oil and Aviation Fuels” at a large international conference in Shanghai in mid-November. Of course we are interested and it feels great that our research is so appropriate for these times.

(Swedish)

Det är uppenbart att flygindustrin har problem. Just nu är det Alitalias framtid som diskuteras i nyheterna. Kan bolagets passagerare räkna med en hemresa då man åker ut i vida världen med en Alitalia biljett?

Förra hösten då oljepriset började stiga tyckte vi att det skulle vara intressant att studera hur Peak Oil skulle påverka framtida produktion av flygbränsle. Ett examensarbete definierades och i början av året hälsade vi Emma välkommen till gruppen. I går eftermiddag plingade det till i datorn då rapporten ”Aviation Fuels and Peak Oil” ramlade ner i brevlådan. Nu skall arbetet granskas av ett antal personer och då det försvaras om några veckor skall jag återkomma till slutsatserna.

En timme tidigare hade det också plingat till då ett annat e-brev ramlade ner. Det var en inbjudan från IATA, International Air Transport Association, som undrade om vi var intresserade att diskutera ”Peak Oil and Aviation Fuels” på en stor internationell konferens i Shanghai i mitten av november. Självfallet är vi intresserade och det känns fantastiskt att vår forskning ligger så rätt i tiden.

Posted in: Dagsaktuellt