Ford and GM and the need for supporting vehicle research / Satsning på fordonsforskning

Posted on October 16, 2008

5


The rating agency Standard & Poor’s have put Ford and GM on credit watch with negative implications, saying the automakers could face “a serious challenge to liquidity” in 2009. GM and Ford own the Swedish car factories Saab and Volvo Cars with a production that has been focused on the American market. This has been successful for some years, but now as the economy collapses in the USA the sales of Saab and Volvo are following the downward trend of their parent companies.

At the same time the Swedish government announced a plan to provide large-scale support for vehicle research. With Peak Oil just around the corner such an investment could appear misguided. However, I believe that we need this investment. The fact that the Saab 9-3 was recently declared the world’s safest car shows that Swedish technology is world-leading but just now that does not appear to help sales.

Many believe that the car has no future, but the fact is that we must continue to accept the car since our society would not function without it. Of every 100 km that we Swedes travel we use cars for 82 km, busses for 9 km, trains for 7 km and, finally, air travel for 2 km. The corresponding figures for the USA are 88 km by car, 10 km by air and 2 km by bus and train. Our economy requires that we can travel to our work and to shops for purchases. A doubling of train traffic is desirable but, in that case, we in Sweden will convert 7 car km to 7 train km and in the USA much less. We will still be dependent on the car.

The support for vehicle research that the Swedish government has announced is required so that we, in future, will be able to travel by car without being dependent on oil or with significantly less gasoline and diesel than today. Reduced gasoline consumption will result in the closure of many gasoline stations in rural areas and many that really need cars will be stranded. The only form of energy that we all have access to wherever we live is electricity. A future were everyone will be able to survive regardless of where they reside requires successful research that, ultimately, will give us a car that is mainly driven by electricity.

The automobile industry is enormously important for the American and Swedish economy. The car will be important for Americans and Swedes in the future and increasing numbers of people in the world will travel by car. The politicians in Sweden are using the environment as the foremost reason for supporting this vehicle research. We that work with Global Energy Systems at Uppsala University also think that the environment is important, but we know that Peak Oil is the factor that makes the investment absolutely necessary.

Sweden and the USA need to work together to create the post-Peak Oil car. One difference between Sweden and the USA is that the Swedish government in 2005 recognised the problem of Peak Oil and started an investigation that they named “How to make Sweden Less Dependent on Oil”. What the American Government is asking for is more drilling around the coast. Today off-shore production in the USA gives around 1.2 million barrels per day. The new regions might give the same volume 7 to 10 years from now, but the need for imports will still be over 10 million barrels per day. The elected President in November should jump on the Swedish wagon.

(Swedish)
Den svenska regeringen planerar att storsatsa på fordonsforskning och med Peak Oil bakom hörnet kan en sådan satsning verka felriktad. Jag tror att vi behöver denna satsning.

Att Saab 9-3 nyligen utsågs till världens säkraste bil visar att svensk teknik är världsledande, men det tycks inte hjälpa vad det gäller försäljning. GM och Ford äger Saab och Volvo Personvagnar och satsningen på den amerikanska marknaden har under flera år varit lyckad, nu rasar ekonomin i USA, nu rasar försäljningen av Saab och Volvo.

Många tror att bilen inte har en framtid, men faktum är att vi måste bejaka bilen, vårt samhälle skulle inte fungera utan bil. Då vi svenskar reser 100 km använder vi bilen för 82 km, en buss för 9 km, tåget för 7 km och slutligen flyget för 2 km. Motsvarande siffror för USA är 88 km bil, 10 km flyg och 2 km buss och tåg. Vår ekonomi kräver att vi kan åka till våra jobb och till affärer för att handla. En fördubbling av tågtrafiken är önskvärd men kommer i så fall att förflytta 7 km bil till 7 km tåg. Vi är fortfarande beroende av bilen.

Den satsning på fordonsforskning som regeringen markerar krävs för att vi i framtiden skall kunna åka bil utan att vara beroende av olja, eller med betydligt mindre bensin och diesel än i dag. Minskad bensinförbrukning kommer att stänga många bensinstationer på landsbygden och många som verkligen behöver bilen blir strandsatta. Den enda energiform som vi alla har tillgång till var vi än bor är elektricitet. En framtid där ”Alla skall leva” oavsett var vi bor kräver forskningsframgångar som i slutändan ger oss en bil som framförallt drivs med el.

Bilindustrin är enormt viktig för svensk ekonomi, bilen kommer att vara viktig för oss svenskar i framtiden, allt fler personer i världen kommer att åka bil. Politiker använder miljön som främsta motivering för satsningen. Vi som arbetar med globala energisystem tycker också att miljön är viktig, men vi vet att Peak Oil är den faktor som gör att satsningen är helt nödvändig.

Posted in: Dagsaktuellt