One day Volvo, the next day Saab. The American automobile industry is leaving Sweden. No possible buyer for Saab has been suggested and the future seems uncertain. The American automobile industry can survive if Americans decide to buy American cars instead of imported models. We Swedes overwhelmingly prefer Swedish cars but we are too few to save the Swedish automobile industry. Our car brands must attract foreign buyers. What is happening now is just a move in an American political game but Sweden and the EU will now be dragged into it. What “families” of car brands will survive and which brands will be unable to find a new owner?
(Swedish)
Ena dagen Volvo, nästa dag Saab, den amerikanska bilindustrin är på väg att lämna Sverige. Någon eventuell köpare av Saab har man inte presenterat och framtiden känns osäker. Den amerikanska bilindustrin kan överleva om amerikaner bestämmer sig för att köpa amerikanska bilar i stället för importerade modeller. Vi svenskar köper mycket gärna svenska bilar, men vi är för få för att rädda den svenska bilindustrin, våra bilmärken måste attrahera utländska köpare. Det som nu sker är en bricka i ett amerikanskt politiskt spel men även politiker i Sverige och EU kommer nu att dras med i spelet. Vilka ”familjer” av bilmärken kommer att finnas kvar och vem kommer att sitta kvar med Svarte Petter?
Lars C
December 3, 2008
Volvo och Saab har anpassat sig till den amerikanska marknaden. Om den amerikanska bilindustrin tror att amerikanarna kommer att köpa amerikanskt utan att de anpassar sitt modellprogram till en ny tid så tror de fel. Miljötänket har även nått det stora landet i väster. Om en liten japansk bil är bättre på miljö och ekonomi så köper de flesta troligen den i stället för en törstig amerikansk eller europeisk. Vad svensk bilindustri bör göra oavsett ägare är att bygga upp en helt ny image av miljösnobbism. Små avancerade miljöbilar i högsta kvalitet, krocksäkerhet, standard, och med ett sportigt utseende som knäcker det mesta. Småbilar som bara är billiga utan mervärde kan vi aldrig konkurrera med, vare sig med eller utan miljöklass. Helt oaktat koldioxidspöket så måste vi ha ner bränsleförbrukningen och komma bort från fossilbränslena. Pluginel/ etanol/bensin hybrider verkar vara en framkomlig väg. De flesta klarar troligen vardagskörningen på el från de batterier som finns idag om bilarna anpassas till det.
Bengt Axmacher
December 4, 2008
Lars C
Delar helt din uppfattning. För den som tror på koldioxidspöket är naturligtvis små utsläpp en självklarhet. Och för den som inte tror att låg bränsleförbrukning en gardering mot kommande prishöjningar på bränsle.Vi har ju just sett hur snabbt det kan hända och man kan vara helt förvissad om att det kommer att hända igen. Och det kan bero på miljö-initierade politiska åtgärder (högre skatt) eller på bristsituationer som fort får genomslag när folk hamstrar eller lager töms.
VW är i princip redan färdig med en bil i nedre mellanskiktet som har en dieselmotor och ör pluginhybrid. De första 20 bilarna skall rulla hela 2009 och sedan är man klar för produktion. Blandad körning på längre sträckor ger dieselförbrukn 0,25 l/mil. Daglig körning under 50 km inget bränslebehov alls utan klaras på el. Vi kan nog också säkert förvänta oss att arbetsgivare kommer att ställa upp med tankning av el och de blir det 50 km aktionsradie istället. Priset är inte klart, enda haken hittills.
Bengt Axmacher
December 4, 2008
Byt andra radens “att” mot “är” ovan. Det är brått på morgnarna.
Ed Pell
December 4, 2008
What leads you to believe that assembling cars requires a large scale? Most (all?) of the parts are made by vendors in Asia. It does not seem that hard to screw, snap and rivet them together.
If need be the car dealers can just supply sub-assemblies, instruction sheets, a work room and tools the customers can make their own car. A great cost savings as the customer will not have to pay for the assemblers house, kids, health care, retirement, etc.
Har inte tur med begagnade bilar
December 20, 2008
GM-s strategi är: gör samma bil överallt, ändra bara emblemet. Saab 9-2 var en Subaru och Cadillac är en saab.Bra sätt att förstöra sina brands.