(Just Swedish)
Det började på förmiddagen då Jakob Gottlieb från pr-byrån Mediex i Uppsala knackade på dörren till mitt kontor på Ångströmlaboratoriet. Jakob har en vision om att det skall finnas ett antal web-seminarier, eller något liknande, i samband med klimatmötet i Köpenhamn i december. Ett av dessa seminarier skulle behandla Peak Oil och idéer och tankar utbyttes. Intressant ide, men vi är inte där än.
Sedan var det TV4 och Bo Holmström som knackade på. Egentligen var det inte mig han vill intervjua utan min student Emma Nygren, som varit ansvarig för vårt arbete om framtidens flygbränsle. Hon fick berätta om sitt arbete och också framföra sina åsikter om att socialdemokraterna vill expandera Arlanda med ytterligare en landningsbarna. Självfaller var det nervöst att bli intervjuad av en av Sveriges kändaste journalister. Någon gång under veckan kommer inslaget på nyheterna TV4.
Efter lunch var det Peder Carlqvist från Eye & Eye med kameraman som stod på tur. Han jobbar med en film för det svenska lastbilsföretaget Scania. Man skall samla alla chefer från hela världen och filmen skulle visas vid detta tillfälle. Det kändes ganska bra efter inspelningen.
På kvällen var det diskussion i lokalradion om en planerad ny civilflygplats i Uppsala. Ärna har tidigare varit en militär flygbas och det är Uppsala Air som vill skapa en civil flygplats för billighetsflyg. Enligt deras hemsida den 4:e maj är det ”årets viktigaste debatt”. Mattias Sjölund, som är VD för företaget, var redan från början övertygad om att ”publiken kommer självklart i majoritet att utgöras av redan frälsta nej sägare.” Jag satt i publiken och anledningen till att jag var där var just vår accepterade artikel i Energy Policy om framtidens flygbränslen.
Ett av motiven till att godkänna flygplatsen var enligt Mattias Sjölund att flygmarknaden skulle öka med 4 procent om året under 40 år. Då publiken fick möjlighet att komma in i sändningen kunde jag naturligtvis inte hålla tyst utan framförde våra forskningsresultat. Mattias Sjölund replikerade med att jag bara var en domedagsprofet och att Transportstyrelsen (tidigare Luftfartsstyrelsen) var av annan uppfattning än vi. Det skulle vara intressant att studera källan till Transportsytrelsens prognos.
Om man tar siffran 70 och dividerar med procentökningen per år så får man antal år som det tar för att fördubbla flygtrafiken. I detta fall blir det 17.5 år för att fördubbla dagen trafik. Om ytterligare 17.5 år, dvs om 35 år från nu, då skulle trafiken ha ökat med en faktor fyra. Den mängd bränsle som skulle krävas är enorm. Om Luftfartstyrelsen framför sådana åsikter borde ansvarig chef avgå omedelbart. Mattias Sjölund kan vara grundlurad.
Vad är en domedagsprofetia? Enligt Wikipedia är en Domedagsprofetia ”en religiöst grundad profetia om jordens snara undergång och etableringen av guds rike. Fenomenet förknippas ofta med sekter och “religiösa fanatiker” “. Bäste Mattias Sjölund, jag är inte en ”religiös fanatiker” utan en seriös forskare vid Uppsala universitet och våra forskningsresultat publiceras i ”peer reviewed” tidskrifter, dvs andra forskare har granskat våra arbeten. Du har din fulla rätt att kritisera men att kalla mig för domedagsprofet är inte seriöst.
Alla var överens om att 700 personers livskvalitet skulle försämras och att de skulle stängas in i hus som var bullersanerade. Jag har inte ett hus för att bo i en kuvös utan för att kunna gå ut och bland annat lyssna på fåglarna, dvs talgoxe, blåmes och bofink, och inte fåglar som är ringmärkta med Boeing och Air Bus.
Debatten kommer att sändas på lokalradion i morgon.
Cornucopia
May 5, 2009
Kör hårt.
Även Landvetter flygplats har varit föremål för utbyggnadsplaner, men än så länge har varje lågkonjunktur punkterat de planerna, som alltid kommer fram när flygtrafiken toppar med konjunkturen.
Flyget har ingen framtid i nuvarande form. Man får trösta sig med att eventuella utbyggnader kommer gapa tomma när bränsletillgången brister, och drivmedelspriserna gör konkurserna i branschen ännu fler.
Men det är ett enormt slöseri med kapital och resurser att lägga pengar på nya banor, när dessa pengar istället kunde lagts på en hållbar framtid.
Anders
May 5, 2009
Det där magiska önskemålet och strävan om 4-procents tillväxt per år gäller väl för övrigt hela samhället? En annan läsvärd bloggare brukar också pedagogiskt påpeka absurditeten just när det gäller tillväxt. Som t ex här:
http://schlaug.blogspot.com/2009/04/tillvaxt-och-berusning.html
Sverker
May 5, 2009
Jag har sett en sådan “prognos” från luftfartsstyrelsen. Denna är väsentligen en extrapolering av flygets utveckling under senaste årtiondena. Luftfartsstyrelsen (eller transportstyrelsen som det numer heter) ger dock mycket tydliga brasklappar om att prognosen inte tar hänsyn till framtida oljepris och politiska styrmedel. Självklart har M Sjölund inte något intresse att hänga upp sig på såna detaljer.
Transportstyrelsen kan naturligtvis inte med någon trovärdighet i behåll stå för en sådan prognos på det sätt som Sjölund gjorde gällande under gårdagens debatt, och det gör man inte heller!
Flute
May 5, 2009
Jag hittade en prognos på http://www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Flygplatser/Flygets_utvecklingsmojligheter_2010-2019.pdf?epslanguage=sv
där man räknat antal flygpassagerare utifrån Konjunkturinstitutets gissningar om framtida BNP-utveckling.
Där antar man en genomsnittlig tillväxt på 2,51% per år fram till år 2020 med ett “80% konfidensintervall” mellan 1,22% och 3,81% ökning.
Svenne
May 6, 2009
På tal om domedagsprofeter så vill jag tipsa om Albert A. Bartlett:s video på You-tube. “The most importent video you will ever see”. På lite mer än en timma förklarar han, som den mästare han är, det fullständigt orimliga med dagens värld. Hans bror Roscoe som är kongressman, drar i stort sett samma förläsning inför USA:s representanthus, som dock inte verkar bry sig nämnvärt. Jag tror inte att någon skulle komma på att kalla dessa herrar för domedagsprofeter efter att sett deras framförande.
Roland
May 7, 2009
De flesta domedagsprofeter är ute i goda avsikter och visar bara vart vi hamnar om vi allt fortare, fortsätter att snurra på i tangentens riktning. De som drar domar över oss, är de som med obegriplig? envishet drar ner mössan över ögonen och stoppar fingrar i öronen!
Johan C
May 22, 2009
Jag har förstått att du är kommunalpolitiskt aktiv för FP. Jag hoppas du gör vad du kan för att prata sans med dina partivänner.
Alessandro
May 22, 2009
Saken är väl att flygindustrin har fusionerat så mycket nu att det är så få tillverkare kvar som kan göra nya revolutionerande flygplan. Boeing har haft stora problem med sin senaste skapelse 787, som är minst 2 år försenad och inte kommer uppnå till en början dom utlovade bränslebesparningarna enligt ihärdiga rykten.
Sen har hela VLJ (very light jet) industrin brakat ihop mer eller mindre tycker jag, Eclipse aviation tillverkade 260 små jetplan och förlorade runt 3 miljarder US$ innan dom slog igen portarna, dessutom så var deras plan inte speciellt bra.
Airbus A380 har flugit 1,5 miljon passagerare hittills och många flygbolag ber Airbus att avvakta med leveranserna pga bristande efterfrågan.
Bombardier och Mitshibshi väntar på sina nya motorer till sina nya plan, dom hoppas spara 10-12% bränsle med GTF (geared turbo fan), dom har dock inte så mycket orders ännu, då flygbolagen avvaktar.
Under tiden gör små förbättringar gamlingen ifrån 1980-talet Boeing 767 får nya vingspetsar som sparar ett par % i bränsle.
Öht så är flygplansindustrin en bransch där det inte händer så mycket nuförtiden.