Skatteåterbäring – ett nytt öga

Posted on April 4, 2012

7


(Just in Swedish)

Idag har jag fått lite skatteåterbäring, för 300 kronor har jag gjort en starroperation på vänster öga. Kom till Akademiska sjukhuset i Uppsala kl 10:00, skrivs in och betalade mina 300 kronor. Några minuters väntan innan jag blev inkallad till operationsavdelningen. Några droppar som vidgade pupillen. Patienten innan mig blev inkallad till operationssalen. Läkaren, en mycket trevlig invandrare, gick än en gång igenom vilka möjligheter som jag hade vad det gäller linsstyrka och vi enades om lämplig terminalstyrka. Jag är redan närsynt. Den första bedövningsdroppen och efter en stund nummer två. Patienten innan mig kom ut nöjd och belåten. Det blev min tur och jag fick ta plats i något som liknade en tandläkarstol. Paula, en annan invandrare, förberedde mig för operation. Mer bedövning, rengöring med sprit och så riktader en stark lampa mot ögat. Vad jag såg var 4 punkter. Läkaren började ta bort den gamla grumliga linsen och den var tydligen extra hård så han fick jobba med det mer än vanligt, men slutresultatet blev enligt honom mycket bra. Den nya linsen sattes på plats och läget fixerades. Lampan släcktes och jag kunde med mitt andra öga se ett leende operationsteam. Klockan 11:30 lämnade jag ögonavdelningen, köpte mina ögondroppar, drack ett försenat elvakaffe och firade med ett Wienerbröd. Nu fem timmar senar börjar ögat bli normalt, jag har skärpa där den skall vara, bilden är ljusare på det nya ögat jämfört med det gamla som jag har kvar. Om två veckor är det återbesök och vi skall också diskutera när vi skall ta det andra ögat.

Jag fick direkt gå till min optiker och köpa stora solglasögon och hon frågade vem som opererat mig. Namnet antyder att han var från Grekland och som svarsreplik fick jag att grekiska ögonläkare anses vara mycket skickliga. Sverige har under historiens gång utvecklats tillsammans med våra invandrare. Detta är ytterligare ett bevis på detta.

Posted in: Uncategorized